Jakie są zalety akumulatora żelowego i jak go sezonować?

Akumulatory żelowe, inwertery - Leria

akumulator statekBezpieczne pokonywanie mil morskich w dużej mierze oparte jest na odpowiednim zasilaniu urządzeń. Rozruch silnika, kontrolowanie temperatury w pomieszczeniach, oświetlenie, GPS, a nawet radio wymaga sprawnego akumulatora. Do tego należy wziąć także pod uwagę nieustanne przechylenia oraz zupełnie inne temperatury panujące na morzu bądź oceanie. Takich trudnych warunków morskich nie wytrzyma każdy sprzęt zasilający. Przedstawione dzisiaj akumulatory do jachtów występują na polskim rynku już od 20 lat i wzorowo radzą sobie z wyżej wymienionymi czynnikami. Niezależnie od długości i formy trasy żeglarskiej świetnie spiszą się także w pojemnikach ochronnych. Akumulatory do jachtów pochodzą od firmy Haze Battery, która obsługuje klientów na całym świecie od trzech dekad. Zapraszamy do lektury wpisu, w którym odpowiemy na pytanie: czy akumulator żelowy jest dobrym wyborem?

Akumulator żelowy do łodzi - właściwości

Akumulatory HAZE znajdują zastosowanie przy samochodach terenowych, przyczepach campingowych, łodziach żaglowych o napędzie elektrycznym i jachtach spalinowych oraz przy systemach solarnych, urządzeniach oświetleniowych i elektrowniach wiatrowych. Elektrolit (żel) zawarty w akumulatorze nie ulega ani rozlaniu, ani wyparowaniu - dlatego mówi się, że jest bezobsługowy. Z tego również względu nie ma mowy o korozji. Są bardzo wytrzymałe na wstrząsy i wibracje. Akumulatory HAZE Battery mogą pracować nawet w pozycji przechylonej pod kątem 90° - pion / poziom - bez obaw wyciek czy emisję gazów - w przeciwieństwie do tradycyjnych akumulatorów kwasowych. Dlatego wersje żelowe uważane są za doskonalsze rozwiązanie niż baterie kwasowo-ołowiowe.

W przypadku starszych, nieżelowych modeli należało systematycznie uzupełniać niedobory płynów wewnątrz akumulatora. Z kolei w żelowych problem ten nie występuje. Nie potrzebują także specjalnego pomieszczenia do ich przechowywania oraz są szczelne, co minimalizuje ryzyko poparzenia kwasem. Co również istotne, są bezpieczne w eksploatacji i odporne na duże zasolenie wody. Akumulator żelowy Marine bez problemu przetrwa również zimę. Szacowana temperatura pracy oscyluje w przedziale -20ºC do 50ºC, a baterie mogą być magazynowane nawet 6 miesięcy bez obawy o rozładowanie. Optymalnie pracują przy temperaturze około 20°C.

Jednak warto mieć na uwadze, że kiedy dojdzie do częściowego rozładowania - niekoniecznie pełnego - należy naładować akumulator jak najszybciej. Akumulator pozostawiony bez mocy przez dłuższy czas może ulec uszkodzeniu. Co również istotne, nie należy zatrzymywać rozpoczętego już cyklu ładowania. Jeśli akumulator żelowy do łodzi nie będzie używany przez kilka miesięcy, zaleca się pozostawić go naładowanego i przechowywać w optymalnej, niskiej - kilkustopniowej temperaturze. W ten sposób nie ma potrzeby ładowania go przez pół roku. Niemniej jednak należy pamiętać o tym, aby akumulator żelowy do łodzi był obsługiwany dedykowanymi do niego prostownikami. Co ciekawe, akumulatory do łodzi i jachtów z serii Marine posiadają wygodne uchwyty ułatwiające przenoszenie. Wszystko to w oparciu o spełnianie wszystkich jakościowych wymogów wyznaczonych przez Unię Europejską.

Akumulatory do jachtów typu Deep Cycle

Deep Cycle to tryb głębokiego rozładowania umożliwiający cykliczną pracę akumulatorów - czyli ładowanie i rozładowanie. Ich wytrzymałość zawdzięczana jest grubym płytom ołowiowym, a zawarty w nich żel umożliwia większą szczelność oraz sprawia, że są one bezobsługowe. Akumulator żelowy do łodzi głębokiego rozładowania zazwyczaj wykorzystywany jest jako źródło zasilania ze względu na niższe natężenie prądu, lecz z możliwością jego stałego dopływu. Rozwiązanie to pozwala na ciągłą pracę wielu urządzeń jednocześnie. Akumulatory do jachtów typu Deep Cycle zostały zaprojektowane tak, aby mogły zostać głęboko rozładowane przed kolejnym procesem ładowania. Jednak rozważając zakup należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań, aby mieć pewność jak trafnie dobrać akumulator do łodzi. Akumulatory Marine typu Deep Cycle posiadają również automatyczny system uszczelniania polegający na bezpiecznym przetwarzaniu gazu wewnątrz akumulatora i jego odprowadzaniu na zewnątrz w sytuacjach krytycznych za pomocą zaworów ciśnieniowych, zapobiegając tym samym uszkodzeniu akumulatora. Proces ten odbywa się w momencie mocnego przeładowania akumulatora. W zależności od modelu akumulatory potrafią wykonać nawet do 2000 cykli, gdzie jeden wyrażany jest w pełnym naładowaniu akumulatora oraz jego rozładowaniu.

Sezonowanie akumulatorów

Listopad to ostatni moment na przygotowanie akumulatorów do zimy. Aby akumulatory do jachtów posiadały odpowiednie parametry przez cały czas, należy wiedzieć, jak o nie zadbać. Olej, wilgoć czy kurz zalegający na biegunach mogą zmniejszyć jego wydajność. Natomiast warstwa przewodząca może przyczynić się do uszkodzenia baterii ze względu na bagatelizowanie konserwacji akumulatora oraz brak regularnego doglądania poziomu naładowania za pomocą woltomierza.

Istnieje przekonanie, że zimno jest wrogiem akumulatora. Otóż ujemne temperatury szkodzą mu dopiero wtedy, kiedy pozostanie rozładowany i pozostawiony tak na czas zimy. Aby jednak zapobiec zamarznięciu elektrolitu zawartego w akumulatorze podczas srogiej zimy, należy wyjąć baterię i przechowywać ją w temperaturze niskiej, ale dodatniej. Co ciekawe, wyższe temperatury bardziej szkodzą baterii, aniżeli niższe. Wysokie temperatury i przegrzanie znacząco osłabiają wydajność. Dlatego ważne jest, aby wcześniej dowiedzieć się kilku rzeczy o prawidłowym ładowaniu baterii. Co również istotne, większe napięcie może przyspieszyć ładowanie urządzenia, jednak wpłynie to negatywnie na jego żywotność oraz pojemność. Napięcie ładowania winno być zgodne z instrukcją obsługi, nie za wysokie i nie za niskie.

W konserwacji akumulatorów należy zadbać także o klemy. Powinny być one odpowiednio i starannie czyszczone, a także mocno przykręcone. Przy sezonowej lub cyklicznej konserwacji warto również zwrócić uwagę na luzy w mocowaniach, ponieważ mogą spowodować mniejszą przyczepność elementów znajdujących się wewnątrz, a także pogorszyć przewodzenie prądu. Lecz należy uważać przed tym, aby nie urwać gwintów przy dokręcaniu śrub. Niemniej ze względu na temperaturę, składowany czas akumulatorów w przybliżeniu wynosi:

 

  • 9 miesięcy w temperaturze 10ºC
  • 6 miesięcy w temperaturze 20ºC
  • 4 miesiące w temperaturze 30ºC
  • 2 miesiące w temperaturze 40ºC


Reasumując, przystosowanie do pracy cyklicznej, z niskim samorozładowaniem, odpornością na korozję i wynikającą z tego bezobsługowością czyni akumulatory wytrzymałym produktem idealnie dopasowanym do jachtów, a także wielu innych urządzeń. Pozbawione ryzyka poparzenia kwasem akumulatory żelowe do łodzi z 12-letnią żywotnością są bardzo szczelne oraz przystosowane do codziennego, okazjonalnego lub sezonowego użytku. Natomiast dzięki solidnej obudowie, transport baterii nie przynosi żadnego ryzyka. Jednak bagatelizowanie przygotowania baterii na czas zimy może sprawić, że ilość cykli znacząco się skróci i w długoterminowej perspektywie pogorszyć jakość działania baterii. Dlatego w przypadku pozostawienia jej podczas przechowywania warto profilaktycznie od czasu do czasu sprawdzić stan zasilania. Akumulatory Marine dzięki swoim korzystnym właściwościom i szerokiemu zastosowaniu są sprzętem bardzo wydajnym na jednym ładowaniu. Jednak nic nie jest niezniszczalne i zaleca się o dbanie o akumulatory tak, jak o każdy inny sprzęt. Akumulatory do jachtów służą do rozruchu oraz zasilania sprzętu, a dzięki odporności na warunki atmosferyczne mogą także pracować na zewnątrz.

Leria
Leria - Akumulatory żelowe,
inwertery sinusoidalne

telefon: (+48) 509 816 726
e-mail: info@leria.com.pl
projekt / wykonanie strony www graffik.com.pl
UŻYWAMY PLIKÓW COOKIES,

Aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.